Nu we al een poosje thuiswerken is het aannemelijk dat we ook vaker in de avond achter de PC of laptop zitten.

Experts beweren al heel lang dat het blauwige licht dat de boventoon voert bij de meeste schermen niet goed is voor de nachtrust. Het is dan ook beter om meer geel licht in je omgeving te hebben op de latere uurtjes. En dan liefst dus ook een meer gele zweem over alles wat je op je scherm ziet. Wil je de nachtmodus in Windows 10 instellen, lees dan verder…

Start de app Instellingen en klik hierin op Systeem. Klik in de kolom links op Beeldscherm. Je ziet nu rechts een schakelaar onder het kopje Nachtlamp, inschakelen geeft meteen een veel warmere tint. Niet iedereen is daar gecharmeerd van, maar biologisch gezien is het gezonder. Vind je de geelheid wat te veel (of juist te weinig), klik dan op Instellingen voor nachtlamp.

Ten eerste zie je nu de sterkteregelaar, die standaard netjes in het midden (50%) staat. Stel deze zo in dat ’t effect jou het best bevalt. Bedenk echter dat hoe minder sterk je het filter instelt, hoe minder effect het zal hebben op je gesteldheid.

Automatisch

Je kunt Nachtlamp ook automatisch z’n werk laten doen. Heb je locatiegegevens op je systeem ingeschakeld, dan kies je een stukje lager voor de optie Zonsondergang tot zonsopgang voor het meest ‘natuurlijke’ ritme. Wil je dat niet of heb je ervoor gekozen locatie-instellingen uit te zetten, dan is het ook mogelijk om via de optie Uren instellen handmatig de gewenste tijden op te geven. Verder werkt alles als gebruikelijk in Windows na activeren van Nachtlamp. Ga echter geen foto’s of video’s bewerken, want er is natuurlijk een enorme kleurafwijking gaande.

Dat is tevens het gevaar van de automatisch schakelende nachtlamp: je loopt het risico dat je er zo aan gewend raakt dat je vergeet dat het filter aan staat. Goed opletten wat dat betreft dus, zeker als je niet de volgende dag gefrustreerd wilt raken vanwege een hele serie ‘mislukte’ foto-bewerkingen bijvoorbeeld.

Bron: Computertotaal